ثقافة وفن

كنت حمار.. شاهد كيف تراجع المخرج عمرو سلامة عن آرائه الداعمة للحرية الجنسية

فاجئ المخرج عمرو سلامة، جمهوره على السوشيال ميديا بترادعه عن تصريحاته التي قالها عام 2014، التي طالب فيها بدعم الحرية الجنسية مثل أوروبا وأمريكا، كحل مثالي للتخلص من التحرش الجنسي، والذي ناقشه في فيلمه “6 7 8 ” الذي قامت ببطولته بشرى وباسم سمرة.

وعبر حسابه الرسمي على موقع التواصل الاجتماعي “فيسبوك” كتب عمرو سلامة: “في بوست قديم ليا من ٢٠١٤ كتبته في لحظة غضب بعد حادثة تحرش كبيرة، وكان كمان في شكل تساؤل مش رأي قاطع، وكنت أتساءل لو الكبت الجنسي هو سبب التحرش وحلول ده ممكن تكون إيه، بيتم نشره دلوقتي واعادة تدويره كإثبات من منطق: “بصوا!!! أهه الشخص اللي بيهاجم آراء الشيوخ”.

عمرو سلامة على فيسبوك

وأضاف: “بعيدا إني غيرت آرائي طبعا في خلال الست سنين دول، وخصوصا في الموضوع ده، بس لو حتى ده مازال رأيي، ماشي، أنا زنديق، وآرائي شاذة، واللي يعرف أبويا يروح يقوله، أنا لا لابس عباية ولا عندي منصب في مؤسسة دينية، ومش بتكلم بالدين والشرع كإني واخد تفويض من ربنا علشان أبرر -أو أسبب- لمعتدي وحشي أعماله الإجرامية”.

وأنهى عمرو حديثه قائلاً: أنا إنسان عيسوي فنان بوهيمي يفعل ويقول ما يحلوا له، بقول كثير آراء وبتتغير، وبعترف إني ساعات أنا شخصيا كنت حمار، وكل يوم بتعلم، وكل ما يعدي كام سنة وأشوف آرائي القديمة أستتفها، وده بيبسطني جدا لإنه معناها إني إتعلمت أكثر، وأتمنى أفضل أتعلم، من أي حد مهما كان.

الوسوم
اظهر المزيد

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق
إغلاق